Wist u dat voor het emailleren er zoveel bakgangen noodzakelijk zijn als er kleuren zijn?

De techniek van het emailleren is bekend sinds de Oudheid. Ze bestaat erin glaspoeder met behulp van een bindmiddel (water of olie) aan te brengen op een metalen ondergrond. Het glaspoeder wordt gekleurd door toevoeging van metaalpigmenten. Eenmaal blootgesteld aan de hitte van de oven, bereikt het poeder zijn smeltpunt. Na afkoeling wordt een glazen oppervlak gevormd dat hard en glanzend is. Elke emailkleur bereikt zijn verglazingspunt op een welbepaalde temperatuur in functie van het smeltpunt van het metaaloxide dat erin zit. Er zijn dus zoveel bakgangen noodzakelijk als er kleuren zijn.

Aan het begin van de 17de eeuw ontwikkelt de edelsmid Jean Toutin, op basis van de verwezenlijkingen van zijn voorgangers, een nieuwe techniek voor geschilderd email. Hierbij wordt eerst een laag opaak wit email aangebracht op een oppervlak van goud, koper of zilver, waarop nadien met een waaier aan te verglazen kleuren het decor kan worden uitgewerkt. Dankzij dit nieuwe procedé hebben de edelsmeden eindelijk een kleurenpalet dat gelijkaardig is aan dat van olieverf. De hoge weerstand en glans die eigen zijn aan email zorgen voor onbeperkte decoratieve mogelijkheden.

De emailleurs slaagden erin om met grote precisie de textuur van stoffen, fluweelzachte huid, weelderige landschappen en decors weer te geven en gingen het werk van de grote schilders van hun tijd in miniatuur omzetten.

meer info in de tentoonstelling Once upon a time tot 17 september
 

Achterkant van een spiegel: Atalante en Meleager
Limoges, einde 16de eeuw
Lichtdoorlatend email op verguld koper, moderne omranding in wolventandmotief
Legaat Vermeersch, 1911
inv. V. 2828