Wist u dat de geëmailleerde uurwerken vaak als blijk van liefde werden geschonken?

Nooit stond de liefde zo centraal als in de 18de eeuw. De groeiende aandacht voor het individu, zijn gevoelens en zijn persoonlijke verlangens heeft een nooit eerder gekend gevolg: de intrede van het huwelijk uit liefde, dat er langzaam in slaagt sommige patriarchale profane waarden te onttronen zoals de afkomst en de bescherming van het patrimonium.

Vanaf de jaren 1750-1760 evolueert deze totale verheerlijking van de amoureuze gevoelens geleidelijk naar een sentimentaliteit van goed allooi, literatuur, plastische en decoratieve kunsten lopen over van allegorieën en symbolen die naar alle vormen van de liefde verwijzen, van het meest zuivere ideaal tot onverbloemde porno…

Naar het einde van de eeuw toe zal deze vlaag van amoureuze lichtvoetigheid omslaan in melancholie en zo de weg openen naar het romantisme; hoe erger de obstakels lijken, des te heviger is de passie.

De geëmailleerde uurwerken die vaak als blijk van liefde werden geschonken, ontsnappen natuurlijk niet aan deze wijdverspreide mode: ze worden opgesmukt met gevleugelde cupido’s, pijlkokers en pijlen, duiven en bloemen, altaren en smeulende urnen, hoofse ontmoetingen, aan de tragedie en mythologische verhalen ontleende beroemde liefdeskoppels, honden als symbool voor de trouw, maar ook verdoken allusies op de liefdesdaad, zoals konijnen en doedelzakken…

 

Chatelaine met horloge
gesigneerd Julien Le Roy
Parijs, ca. 1750
Diamanten, goud en emailschildering
Inv. 2845

Te bewonderen in de tentoonstelling Once upon a time, tot 17 september