Tijdslijn van de islamitische wereld

online tijdslijn
Auteur: 
Educatieve en culturele dienst

De tijdslijn vormt interessant educatief materiaal als voorbereiding op of verwerking van het bezoek aan de zaal Kunst uit de islamitische wereld.

De tijdslijn, als voorbereiding op het museumbezoek
De tijdslijn is gemakkelijk te gebruiken voor leerlingen, zowel in groep als individueel. Enkele rode draden zijn: het ontstaan van de islam, zijn uitbreiding en de verspreiding ervan in verschillende artistieke stromingen over de hele wereld. De tijdslijn geeft de leerlingen de mogelijkheid zich de grote stromingen in de architectuur eigen te maken en visualiseert geografisch en chronologisch de beroemde bouwwerken.

De tijdslijn, nà het museumbezoek, als verwerking in de klas
De tijdslijn biedt tal van mogelijkheden om achteraf in de klas het thema terug op te nemen: als synthese, of als verdieping en nuancering. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om dieper in te gaan op de context van een bepaalde periode of om de link te leggen tussen de decoratieve kunsten en andere artistieke domeinen. De leerlingen worden uitgenodigd de museumstukken die ze zagen in verband te brengen met enkele belangrijke historische momenten. De tijdslijn kan ook bijdragen tot een bredere kijk, via een benadering van het onderwerp vanuit de invalshoek van de relaties tussen Oost en West en de invloed hiervan op de kunsten in de Westerse Middeleeuwen.

De tijdslijn laat ons ook kennismaken met enkele grote historische figuren, waaraan we heel wat kennis te danken hebben, onder meer op geneeskundig en wiskundig vlak.

Kortom en tot slot: de tijdslijn is een duidelijk, aangenaam en gemakkelijk te gebruiken hulpmiddel, dat de leerlingen aanzet tot het stellen van vragen, en hen helpt de islamitische kunstwerken te kaderen in hun tijd. Via deze link ontdek je het zelf: http://islam.kmkg-mrah.be/flash/flex/web/start.html?lang=NL