Pou Hakanononga

Beeld van Pou Hakanononga
Ahu o Rongo (Paaseiland)
Eind 13de-14de eeuw
Massief andesiet ; H.273 cm
Inv. ET.35.5.340

De beelden van het Paaseiland (Rapa Nui) bezorgden dit geïsoleerde eiland in de Stille Oceaan wereldfaam. Het zijn voorstellingen van vergoddelijkte voorouders of lokale goden. België heeft het uitzonderlijke voorrecht zo’n beeld te bezitten. Het werd in 1935 door de bewoners van het Paaseiland en de Chileense overheid geschonken, na een wetenschappelijke expeditie door het Musée de l’Homme in Parijs en de Koninklijke Musea voor kunst en Geschiedenis in Brussel. Deze 273 cm hoge kolos werd zeven eeuwen geleden gehouwen. Dat blijkt uit koolstofanalyses, uitgevoerd op het houtskool dat werd teruggevonden in de funderingen onder de stenen sokkel waarop hij ooit stond. Hij draagt de naam Pou Hakanononga, wat kan vertaald worden als ‘god van de tonijnvissers’. Die benaming is vrij recent en houdt geen verband met zijn oorspronkelijke rol, maar wel met de culturele heropleving op het Paaseiland na de bijna-volkerenmoord in de 19de eeuw.

Een ecologische ramp zou aan de basis liggen van de oorlogen die de vernietiging van de Paaseilandse beschaving tot gevolg hadden. Er brak hongersnood uit en monumenten werden op gewelddadige wijze verwoest. Zo klinkt de gangbare theorie. Sinds 2001 voeren de KMKG en de Gentse universiteit baanbrekende opgravingen op Paaseiland. De resultaten van die archeologische missies brengen een heel ander verhaal naar voren. Meer weten

Dit topstuk is terug te vinden op de digitale museumcatalogus Carmentis en in de publicatie Topstukken van het Jubelparkmuseum, Ludion, 2015.