De vaas met damherten van Charles Catteau

Sinds twee jaren is er een zaal van het Jubelparkmuseum volledig gewijd aan de vazen Catteau. Daar ontdekt u een selectie van bijna tachtig stukken uit de verzameling die Claire De Pauw en Marcel Stal schonken aan de Koning Boudewijnstichting.

Het decor met 'damherten', nummer D 943

Dit polychrome decor met damherten en damhinden, ontworpen door Charles Catteau in 1924, is zeker het meest verspreid. Het werd door Keramis geproduceerd van 1925 tot in de jaren 1940 en werd gereproduceerd op zeer veel vazen, sierbloempotten,... vervaardigd in faïence fine van 'Kyoto'-pasta met gecraqueleerde glazuren. Het werd meestal uitgevoerd in zwart, donkerblauw, groen en turkoois, maar bestaat ook in bruin in plaats van donkerblauw. In het Atelier de Fantaisie kreeg elk decor dat voor productie bestemd was een referentienummer zodra men de realisatie van een bepaald aantal exemplaren had gepland.

Charles Catteau

Charles Catteau ziet het levenslicht in 1880, in het noorden van Frankrijk. Hij verhuist in 1906 naar La Louvière na een tijd te hebben gewerkt in de manufacturen van Sèvres en Nymphenburg. Op voorspraak van de schilderes en mecenas Anna Boch, wordt Catteau aangenomen bij het bloeiende familiebedrijf Boch Frères. Hij zal er het decoratieatelier van de faienceries Keramis leiden.
Na de Eerste Wereldoorlog staat Catteau aan de wieg van een grote vernieuwing van vormen en decors, gaande van de art nouveau tot de art deco. Hij introduceert er eveneens technische innovaties, namelijk de 'Kyoto-pasta' en het ceramische steengoed, dat zijn favoriete expressiemiddel zal worden. De observatie van de natuur inspireert zijn decors die bestaan uit bloemen, planten en velerlei dingen. Charles Catteau wordt ook beïnvloed door de grote kunststromingen van zijn tijd zoals het japonisme, het afrikanisme en de avant-garde, die hem tot een alsmaar grotere stilisering zullen leiden.

Parijs 1925

Zowel voor Catteau als voor Keramis was de deelname in 1925 aan de Internationale Tentoonstelling van Moderne Decoratieve en Industriële Kunsten in Parijs cruciaal. De ceramist won een gouden medaille. Hierna breken de vruchtbaarste jaren van zijn loopbaan aan, waarin de meest karakteristieke art-decovormen en-motieven opduiken: gestileerde dieren -vaak in beweging- naast de populaire Egyptische, Romeinse of Oosterse thema's.